Gå til hovedindhold

Livet på Duelund

Personcentreret omsorg er omdrejningspunktet for en fælles faglig tilgang, der tager udgangspunkt i at beboeren skal opleve sig som "herre i eget liv".

Indhold

    Hverdagen tilrettelægges med udgangspunkt i borgernes individuelle ønsker og behov. Hvis man for eksempel har lyst til at sove længe, gør man det - og modsat. 

    Beboerne spiser sammen, men har man ønske eller behov for at spise for sig selv, efterleves dette.

    Der er ugentlige musikformiddage i hver boenhed, ligesom der er en ugentlig formiddag i daghjemmet med eksempelvis banke, sang, højtlæsning, husflid m.m.

    Udearealerne inddrages i hverdagens aktiviteter, ligesom cykelture på parcykel ofte benyttes.

    Der afholdes gudstjeneste hver 14. dag.

    Duelund er ved at opbygge stedets traditioner med påske- og julefrokoster, årstidsbestemte fester og udflugter, som beboerne inddrages i planlægningen af.

    Personcentreret omsorg er omdrejningspunktet for en fælles faglig tilgang, der tager udgangspunkt i at beboeren skal opleve sig som "herre i eget liv".

    Der afholdes beboerkonference efter Demensholdets model, hvor beboerens fysiske og psykiske situation analyseres, således at vi kan tilbyde den bedste pleje og omsorg i overensstemmelse med beboerens ønsker og behov.

    Der igangsættes Marte Meo forløb hos beboere med særlige udfordringer. Langt hovedparten af medarbejderne har deltaget i Neuropædagogik og Marte Meo uddannelse. Det tilstræbes, at der er kontinuitet blandt medarbejderne i det daglige arbejde hos den enkelte borger.

    Beboerne involveres i planlægningen af deres dagligdag, og den tilrettelægges efter beboerens ønsker eller dagsform, og ikke efter et nøje planlagt tidspunkt. Beboeren har, afhængig af beboerens situation, mulighed for at deltage i små aktiviteter, komme udenfor, eller blot sidde og hygge i fællesarealerne og gårdhaverne med andre omkring sig.

    Måltiderne foregår som udgangspunkt som fællesspisning med beboere og medarbejdere, men hvis beboerens behov eller ønsker fordrer andet, så følges dette.

    Personalet opfordrer beboerne til at deltage i kendte hyggesituationer fra tidligere, såsom eftermiddagskaffe, aftenskaffe og lignende, så beboerne ikke isolerer sig i hver sin lejkighed. Der sæøges etableret nye sociale fællesskaber eller naboskaber, så ensomhed undgås.

    Forud for indflytning kommer afsnittets sygeplejerske og en kontaktperson på hjemmebesøg, dels for at se borger i vante omgivelser, og dels for at afklare praktiske spørgsmål. Efter indflytning afholdes indflytningssamtale med deltagelse af beboer, dennes pårørende, afsnittets sygeplejerske, kontaktperson samt leder. Denne samtale tager udgangspunkt i beboerens ønsker til en god dagligdag, ønsker til behandling ved sygdom og tanker omkring den sidste tid.

    Beboeren har to kontaktpersoner, som har overblikket hos beboeren og tager sig af opgaver som eksempelvis aftaler med frisør, læge samt bestilling af diverse. Ved behov ledsages til undersøgelser. Her er ledsageren en kendt medarbejder.

    Ti gang årligt udsendes Husavisen, som fortælles stort og småt og Duelund, f.eks. om kommende aktiviteter og arrangementer, nyheder, madplan m.v. Husavisen udgives af lederen.

    For at skabe de bedste og mest kendte forhold for beboerne er det en forudsætning for Duelund at have en god dialog og et tæt samarbejde med pårørende. De pårørende er velkomne på alle tider, og opfordres til at deltage i aktiviteterne på stedet, f.eks. udflugter og små aktiviteter i dagligdagen. Der opfordres også fælles samvær med andre pårørende i fællesarealer, så den pårørende opbygger et netværk af ligestillede.

    Der opstartes pårørendegrupper med fokus på socialt samvær med ligestillede, hvor der er mulighed for fagligt indhold og videndeling, samt uformelt samvær med repræsentanter fra medarbejdergruppen, hvor løst og fast om dagligdagen diskuteres.

    Der er café, hvor pårørende og andre gæster frit kan tage kaffe, the og kakao.

    Mødelokaler kan lånes til samvær, hvis der er flere, end der kan være i lejligheden, f.eks. til fødselsdage. Mad kan bestilles fra køkkenet, eller bringes med udefra. Servering og oprydning ordner man selv.

    For at fremme værdighed og livskvalitet for plejehjemsbeboere i Morsø Kommune, er der tilknyttet en værdighedsmedarbejder ved hvert plejecenter. Værdighedsmedarbejderen er med til at udvikle, formidle, koordinere og udføre aktivitets- og omsorgstilbud for beboerne på plejecentrene.

     

    Morsø Kommunes Visitation skal visitere dig til en plejebolig. For at blive visiteret til en plejebolig kræves det, at du ikke længere kan klare dig i din hidtidige bolig og har et omfattende behov for pleje, samvær og aktiviteter. Du skal endvidere selv udtrykke ønske om at ville bo i en plejebolig.

    Hvis du har behov for en plejebolig, kan du henvende dig til Morsø Kommunes Visitation på telefon 9970 6348.

    Om
    Boliger
    Personale